Lidl:s ”Bananskala” på första plats

Med printannonsen ”Bananskala” vill Lidl med hjälp av JMWGolin bidra till att minska hushållens matsvinn. Greppet gick hem hos juryn, som gav den guld i årets första Månadens print.

Bananskala

Byrå: JMWGolin
Kund: Lidl

Lidl har valt att öppet redovisa hela sitt matsvinn och dessutom satt som mål att halvera det egna svinnet fram till år 2025, samt aktiv arbeta för att öka kunskapen kring hållbarhet och användning av livsmedel. Som en del i det arbetet valde Lidl och JMWGolin att göra en annons som inte bara informerade om målet med matsvinn utan även fungerade som en guide för konsumenten att själv minska sitt eget svinn. Detta genom att få ut så mycket som möjligt av köpta bananer då bananen är ett av de livsmedel hushållen slänger mest av. De tog fram en färgskala för hur bananen mognar med tillhörande tips och råd för användning under alla stadier. 

Joakim Karlsson, creative director och partner på JMWGolin, berättar hur idén till ”Bananskala” kom till världen: 

– Som vanligt i en ofokuserad stund i ett nära deadline-frustrerat möte. Någon ondgjorde sig över övermogna bananer. Någon annan sa att de gick att använda ändå. Någon tredje att det finns massa nivåer av bananmognad. Och någon fjärde ”banaskala”. Sen skrattade vi och gjorde annonsen.

Vad tror du är framgångsfaktorn hos den här printannonsen?
– Primärt beror det på att ni hittat en väldigt bra jury. I övrigt tänker vi att vi presenterar gammal kunskap på ett nytt sätt, med en lösning som tilltalar såväl ordkära copywriters som Pantonekära art directors.

Arbetsgrupp:
Linn Hulten, Projektledare
Björn Mellstrand, Kundansvarig
Joakim Karlsson, Executive Creative Director
Karl Nelson, Creative
Jonas Persson, Art Director
Samuel Garlöv, Creative
Bella Goldman, CMO/CCO på Lidl

Så tyckte juryn:

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Jag har alltid gillat när reklamytor används till något mer än att bara göra reklam, i det här fallet tipsa om hur man tar tillvara på gammal frukt. Extra plus för ordleken i rubriken”.

Edvin Holm, art director, Knak
”Bra och enkel idé som utnyttjar mediet på ett bra sätt. Hantverket skulle kunna vara vassare men idén trumfar”.

Dorothea Barre, art director, Le Bureau
”Väldigt rolig ordvits, enkel men smart! Lidl gör ett bra jobb med frukt och grönsaker, så annonsen känns relevant för dem. Jag hade nog velat se lite starkare hantverk, kanske mer igenkänning och koppling till varumärket, för att förtjäna förstaplatsen dock”.

Katharina Sand, pr-strateg och grundare, Peachy
”När många aktörer i samma bransch vill prata om just svinn sticker denna annons ut genom att skapa något som faktiskt är användbart i praktiken för mottagaren. Ett kul och annorlunda sätt att använda mediet”.

Haisam Mohammed, vd, Brons
”Att bli upplyst och smartare samtidigt som jag tar del av ett kommersiellt budskap gillar jag. Enkelt och tydligt annons men det hade nog kunnat göras lite mer med hantverket”. 

Erik Bejmar, copywriter, mStudio (vikarie för Fanny Klefelt)
”Alltid kul med en print som är mer än bara, ja, en print. Mätte precis en banan efter Bananskalan och kan meddela att den hamnade mellan ’Avvakta’ och ’Njut som den är’. Beslutsångest!”

källa: resume