Bananens dag Nyheter Evenemang Bananrecept Logga in


Nu kan du köpa en smarrig banankaka på Pressbyrån

Publicerad: 30 mars
Pressbyrån vill förändra svenskarnas syn på övermogna bananer genom att lansera banankakor i tre smaker.

Banan och smörgås är de mellanmål som slängs mest utan att ha ätits upp, antingen på språng eller hemma, visar en undersökning från Pressbyrån. Nu lanserar Pressbyrån en banankaka gjord av räddade bananer.

När Pressbyrån genom YouGov frågade det svenska folket vilket mellanmål som oftast hamnar i papperskorgen hamnade bananen högst upp på listan tillsammans med smörgåsen. Var sjunde svensk slänger dessa mellanmålsprodukter utan att ha ätit upp dem.

Vidare visade undersökningen att åldersgruppen 30-39 år svinnar bananer mest (18 %), medan de som är 60 år eller äldre svinnar minst banan (9 %).

Som ett led i att förändra svenskarnas syn på övermogna bananer lanserar Pressbyrån en ny kaka från och med den 25 mars. Banankakorna lanseras i tre smaker: en klassisk Banankaka med chokladglasyr, Morotskaka med cream cheese-glasyr och Kaffe & choklad gjord på kaffesump.

– Det är knappast en överraskning att bananen hamnar i topp i undersökningen. Många har uppfattningen att bananen är förlorad så fort den ändrar färg, men vi delar inte den åsikten. Bananens färgskala säger i stället mycket om vad man kan göra med den. När den börjar bli brun är det ett ypperligt tillfälle att till exempel göra banankaka, något som vi vill visa med våra banankakor gjorda på räddade bananer, säger Marie Wedin, kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till Pressbyrån.

Källa: livsmedelsnyheter.se

Nu kan du köpa en smarrig banankaka på Pressbyrån
Har du någon "bananhistoria" som du vill dela med dig av?
Då får du väldigt gärna skicka den via e-post till bsombanan@gmail.com.